середа, 27 листопада 2019 р.

Залік для І курсу. Обмін речовин. Травлення.

Обмін речовин.Травлення
Залікові питання для І курсу
(поглиблене вивчення біології)

1. Назвіть послідовно анатомічні відділи шлунково-кишкового тракту.
2. Що таке порожнинне травлення?
3. Що таке пристінкове(мембранне)  травлення?
4. Назвіть основні поживні речовини.
5.Назвіть додаткові складові продуктів харчування.
6. Які ферменти та до яких речовин розщеплюють білки?
7. Які ферменти та до яких речовин розщеплюють вуглеводи?
8. Які ферменти та до яких речовин розщеплюють жири?
9. Назвіть шари стінки травного каналу.
10. Назвіть великі  травні залози.
11. Які речовини розщеплюють поживні речовини до простих молекул?
12. Кількість зубів дорослої людини становить:
13. Напишіть зубну формулу дорослої людини.
14. Напишіть зубну формулу дитини.
15. Яка будова зуба?
16. У якому віці у людини з'являються зуби мудрості?
17. Як називається тканина зуба, що оточує пульпу?
18.Що таке цемент?
19. Як називається порушення цілісності емалі?
20. Корінь зуба зверху вкритий …
21. Зубна коронка вкрита …
22. До якого смаку найбільш чутливий кінчик язика?
23. До якого смаку найбільш чутливий корінь язика?
24. Скільки пар великих слинних залоз у людини? Назвіть їх.
25. Що таке передротова порожнина?
26. Яку реакцію має слина? (кисла,лужна, нейтральна)
27. Назвіть знезаражувальну речовину слини.
28. Де знаходиться центр слиновиділення?
29. Як називається фермент слини? На які речовини і як він діє?
30. Назвіть частину травної трубки від глотки до шлунку.
31. Назвіть кислоту шлункового соку.
32. Назвіть складові шлунку.
33. Назвіть складові шлункового соку.
34. Назвіть ферменти підшлункової залози.
35. Назвіть захворювання слизової оболонки шлунку.
36. Протоки яких залоз відкриваються дванадцятипалу кишку?
37. Назвіть складові тонкої кишки.
38. Назвіть складові товстої кишки.
39. Яка довжина кишечника дорослої людини?
40. Чим активуються ферменти підшлункової залози?
41. Де розташована печінка у людини?
42. Кількість долей печінки …
43. Назвіть функцію жовчного міхура.
44. Назвіть функції печінки.
45. Назвіть жовчний пігмент, що забарвлює їжу?
46. Де втробляється жовч?
47. Назвіть функції жовчі.
48. Де відбувається основне всмоктування поживних речовин?
49. Що входить до складу ворсинки?
50. Що таке мікроворсинки?
51. Апендикс (червоподібний відросток) розташований…
52. Назвіть запалення печінки.
53. Де у шлунково-кишковому тракті всмоктується основна кількість води.
54. Назвіть залоту попорцію харчування.
55. Назвіть латинську назву вітаміна А, його значення.
56. Які  розлади виникають при нестачі вітаміна А?
57. Назвіть латинську назву вітаміна В1, його значення.
58. Які  розлади виникають при нестачі вітаміна В1?
59. Назвіть латинську назву вітаміна В6, його значення.
60. Які  розлади виникають при нестачі вітаміна В6?
61. Назвіть латинську назву вітаміна В12, його значення.
62. Які  розлади виникають при нестачі вітаміна В12?
63. Назвіть латинську назву вітаміна С, його значення.
64. Які  розлади виникають при нестачі вітаміна С?
65. Назвіть латинську назву вітаміна Д, його значення.
66. Які  розлади виникають при нестачі вітаміна Д?
67. Назвіть латинську назву вітаміна Е, його значення.
68. Які  розлади виникають при нестачі вітаміна Е?
69. Назвіть латинську назву вітаміна К, його значення.
70. Які  розлади виникають при нестачі вітаміна К?
71. Назвіть жиророзчинні та водорозчинні вітаміни.
72. Що таке перистальтинка?
73. Назвіть види перистальтичних рухів.
74. Чим закінчується пряма кишка людини? Яка її функція?
75. Що таке сфінктер?
76. Назвіть сфінтери травної системи.
77. Дайте визначення метаболізму.
78. Як відбувається всмоктування речовин у ворсинку.
79. Навіщо потрібні мікроворсинки.
80. При надмірній кількості цукру у крові він відкладається у …
81. Що таке енергетичний баланс?
82. З чого утворюються жовчні пігменти?
83. Що таке гіповітаміноз?
84. Що таке авітаміноз?
85. Які поживні речовини при окиснені дають найбільшу кількість енергії?
86. Що таке дистрофія?
87. Назвіть правила раціонального харчування.
88. Що відбувається з надлишком поживних речовин у організмі?
89. Що таке очеревина?
90. Назвіть вченого, що отримав Нобелевську премію за вивчення механізмів травлення.
91. Що таке асиміляція?
92. Що таке дисиміляція?
93. Що таке харчування?
94. Яке значення клітковини для людини?
95. Назвіть запалення підшлункової  залози.
96. Назвіть етапи першої допомоги при отруєнні.
97. Яке значення мають бактерії у кишечнику людини.
98. Назвіть бактеріальні інфекції органів травлення.
99. Назвіть вірусні інфекції оргнаів травлення.
100. Як відбувається нервова регуляція виділення слини та шлункового соку.
101. Як відбувається гуморальна  регуляція виділення слини та шлункового соку.

102. Назвіть методи дослідження шлунково-кишкового тракту людини.

вівторок, 22 жовтня 2019 р.

Вітаю всіх шестикласників із початком осінніх канікул! Нагадую, що створення міні-проектів - це перший крок до справжньої наукової роботи. Це цікава та кропітка робота! Виникають питання - пишіть!!!!УСПІХІВ!

ОТЖЕ, завдання для 6 класу:
                    МІНІ-ПРОЕКТ №1
Тема: Чому скисає молоко?
Мета. Дізнатися про причини скисання молока.
План виконання проектної роботи:
1. Використовуючи додаткову літературу та інтеренет-джерела знайдіть інформацію про те, як і чому скисає молоко.
2. Дізнайтесь чи корисно вживати кисле молоко?
3. Результати дослідження презентуйте у вигляді постера (плаката), міні-презентації, доповіді, листівки тощо.

                                                           
    МІНІ-ПРОЕКТ №2
Тема: Корисний йогурт
Мета. Дізнатися про корисність йогурту.
План виконання проектної роботи:
1. Використовуючи додаткову літературу та інтеренет-джерела знайдіть інформацію про корисність йогурту.
2. Дізнайтеся, як можна приготувати йогурт у домашніх умовах.
3. Результати дослідження презентуйте у вигляді постера (плаката), міні-презентації, доповіді, листівки тощо.
                                                               
                       МІНІ-ПРОЕКТ №3
Тема: Живі фільтри
План виконання проектної роботи:
1. Використовуючи додаткову літературу та інтеренет-джерела знайдіть інформацію про те, як відбувається очищення стічних вод підприємств та очищення річок живими фільтрами.
2. Подумайте, де б ви запропонували використовувати живі фільтри.
3. Результати дослідження презентуйте у вигляді постера (плаката), міні-презентації, доповіді, листівки тощо.
Завдання для 7 класів.
МІНІ-ПРОЕКТ №1


Тема: Як утворюються коралові острови.
Мета: Дізнатися, як утворюються коралові острови, з'ясувати значення коралових рифів для природи та в житті людини.
План виконання проектної роботи:
1. Знайдіть інформацію про особливості утворення коралових островів.
2. Зазначте особливості будови і життєдіяльності коралів.
3. Знайдіть на фізичній карті світу острови коралового походження.
4. Яке значення коралових рифів для природи та життя людини ( 2-3 факти).
5. Результати дослідження презентуйте у формі повідомлення, леп-буку або презентації.

МІНІ-ПРОЕКТ №2

Тема: Як утворюються перлини.
Мета: Дізнатися, як утворюються перлини та які молюски здатні їх утворювати.
План виконання проектної роботи:
1. Знайдіть інформацію про те, як утворюються перлини.
2. Які методи добування перлин були в давнину, а які використовуються у наш час.
3. Увстановіть, які саме молюски здатні утворювати перлини.
4. Результати дослідження презентуйте у формі повідомлення, леп-буку або презентації.

понеділок, 21 жовтня 2019 р.

для 8 класів

Завдання для 8 класу 
Проект: Гіподинамія – ворог сучасної людини.

Завдання:
1.     З'ясуйте, що таке гіподинамія.
2.     Які причини гіподинамії?
3.     Які наслідки гіподинамії?
4.     Підготуйте звіт за роботою, обравши один із варіантів:
-підберіть вправи ранкової зарядки та запропонуйте їх однокласникам у вигляді постера або листівок;
-підготуйте листівку-попередження про наслідки гіподинамії;
- підготуйте інформаційний буклет про гіподинамію;

-створіть або вивчіть цікаву руханку під музику та проведіть її у класі (1-2 хвилини).



четвер, 23 травня 2019 р.

Літні творчі завдання для 7 класу (перейшли до 8 класу)

(для виконання обовязковим є лише ОДНЕ завдання із запропонованих).

1.     Життя мурашок. Знайти в лісі мурашник. Замалювати ти сфотографувати його.  З якого боку дерева він розташований? З якого матеріалу побудований? Проведіть спостереження за поведінкою мурашок вранці, вдень, ввечері; у ясну та похмуру дощову погоду. Знайти доріжки та простежити, куди вони ведуть. Простежити,  яких комах мурахи приносять до мурашника. Оформити проект (письмово або презентацією)
2.     Зберіть фотографії жуків з яскравим попереджувальним забарвленням. Зясуйте значення забарвлення. Пам’ятайте, що ці жуки можуть бути небезпечними.
3.     Зберіть фотоколекцію шкідників саду та городу, гербарій пошкоджених ними рослин (листя, фото плодів, кора тощо).
4.     Створіть фотоколекцію птахів певної екосистеми. Вкажіть місце та умови довкілля.
5.     Зберіть фотоколекцію метеликів певної місцевості. 
6.     Зберіть фотоколекцію комах певної родини. Відповідно її оформіть.
7.     Зробіть фотоколекцію молюсків певної екосистеми.